För att lägga till en elev i Portalen måste du ha ett aktivt lärarkonto, har du inget lärarkonto än kan du läsa denna artikel för att få hjälp med att skaffa ett.
Det finns två sätt att skapa deras konton, det första är att du skapar dem i samband med att du lägger till dem i en grupp och det andra är att du skapar konton innan du skapar gruppen.
Alternativ ett:
- Efter att du har skapat en grupp i Portalen och sparar den får du ett val där det står "Lägg till elev till grupp". Klicka här.
- Klicka sedan längst ner där det står "Skapa ny elev", du kommer då att få fylla i all information som behövs för att skapa elevkontot. Det går även att klicka på den lilla pilen.
- Klicka på "+ Lägg till elev" för att spara (knappen dyker bara upp längst ner när du ifyllt allt korrekt). Du kan göra det här flera gånger innan du bestämmer dig för att trycka på "Spara".
OBS! När du skapar elever genom en grupp kommer alla dessa elever att bli en del av gruppen och ta upp platser på elevlicensen.
Alternativ två:
Det andra alternativet är att du skapar elevernas konton innan du skapar gruppen. Fördelen med detta är att du kan skapa alla elever innan du tilldelar dem material, så att de inte hamnar i någon grupp där de tar upp licenser. Du kan alltid lägga till eleverna på licensen senare.
- Gå till fliken "Användare" i menyraden längst upp.
- Klicka på "Lägg till elev" och fyller i nödvändig information (för- och efternamn samt e-postadress eller lösenord).
- När du är klar trycker du på "Spara".
Ska du skapa många elever samtidigt, till exempel en hel klass, kan det vara lättare att lägga till elever från ett excel-dokument, knappen ligger just ovanför "Skapa elev"-knappen. Klickar du där så får du instruktioner om hur du laddar upp elever genom ett excel-dokument.
Var artikeln till hjälp?
Toppen!
Tack för din feedback
Vi beklagar att det inte var till hjälp
Tack för din feedback
Feddback skickat
Vi uppskattar din feedback och uppdaterar artikeln vid behov